Dream House

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Fiquei ontem a saber que o Museum of Childhood do V&A em Londres prepara uma exposição sobre casas de bonecas. É para breve – abre a 13 de Dezembro – e fica até Setembro de 2015. A exposição chama-se Small Stories e o objectivo é contar mesmo isso – as histórias por trás e por dentro destes mundos liliputianos. Através destas casas de brincar, ficamos a saber muito sobre a vida real daquelas pessoas dos séculos XVII, XVIII e XIX, que não vivemos.

Já aqui falei do meu fascínio por casas de bonecas. Não as colecciono porque estou a treinar seriamente o desapego e tento não acumular nada. E também porque me contento em contemplá-las. Não preciso de as ter.

Acho que há muitos adultos assim, fascinados por esses mundos em miniatura, e imagino que seja porque enquanto microcosmos perfeitamente domáveis, oferecem uma boa dose de ilusão de controlo. Como se fossemos pequenos Deuses, Deuses das pequenas coisas. Talvez não seja bem isso. Mas enquanto nos convencemos, espiritualmente, que somos co-criadores (com o Universo) das nossas vidas, porque não brincar às casinhas, e criar tudo, mesmo que seja só a brincar?

Enfim, a exposição do V&A reúne 12 pequenas casas e as suas pequenas histórias, a mais antiga do século XVII (quando as casas de bonecas eram requintados objectos feitos por artesãos e vendidos a preços astronómicos a adultos endinheirados) a mais recente deste século, e mais de 1800 objectos, entre talheres, copos, sofás, camas, banheiras, pianos e almofadinhas, to name but a few. Isso, e 107 bonecas que habitam estes espaços de fantasia, espécies de mundos paralelos e ideais.

Aliás, foi este o desafio lançado a 12 designers contemporâneos para uma special commission que encerra a exposição, Dream House: criar mundos ideais. Cada um preencheu um pequeníssimo contentor cúbico – um quarto de bonecas – com a sua visão particular. Os backgrounds dos designers são muito diferentes e isso traduz-se num certo desequilíbrio. Alguns estão no Etsy, outros desenham interiores de aviões. Há ilustradores, designers de moda, designers de mobiliário. Algumas propostas são muito divertidas, e boas, outras aborrecidamente previsíveis. Mas no fim, o que conta são as perspectivas contrastantes que vão ser reunidas numa casa de bonecas com vários autores. Imensos quartos. E imensos sonhos.

Deixo aqui algumas propostas de casas de sonho (Ina Hyun K Shin, Peter Marigold, Katy Christianson, Pearson Lloyd, Mister Peebles, Dominic Wilcox e Orly Orbach). Para terminar uma casinha anos 30 que pode ver-se no V&A. E lá em cima, uma foto de Mister Peebles, um dos ilustradores participando na exposição, um convite que se abre como uma casinha. Naice.

DREAM HOUSE

I just found out that V&A’s Museum of Childhood in London is preparing an exhibition on doll’s houses. It opens soon- on December 13th – and stays until September 2015. The show is called Small Stories, and it’s quite literal, as the goal is to tell the stories behind – and within- these Lilliputian worlds. Through these play houses, we learn much about the real lives of those who lived in the seventeenth, eighteenth and nineteenth centuries, which we have not known.

I already mentioned my fascination with doll’s houses. I don’t collect them because I’m in a serious process of training detachment and therefore try not to accumulate anything. And also, because I content myself with looking at them. Contemplating. No need to have them.

I think there are many adults like me, fascinated by these miniature worlds, and I imagine that this happens because as perfectly tamed microcosms, doll’s houses offer the illusion of control. As if we were small gods, or gods of small things. Maybe it’s not quite this. But while we convince ourselves, spiritually at least, that we are co-creators (with the universe) of our lives, why not play a little, and create everything from scratch, even if we’re just playing?

Enfin… The show at the V & A brings together 12 small houses and their small stories, the oldest of them of the seventeenth century (when doll’s houses were exquisite objects made by artisans and sold at astronomical prices to wealthy adults) the latest of this century, and over 1,800 objects, including cutlery, glasses, armchairs, beds, bath tubs, pianos and cushions, to name but a few. Oh, and 107 dolls that inhabit these spaces of fantasy like parallel, ideal worlds.

 Incidentally, the idea of creating “ideal worlds” was the challenge for 12 designers for a special commission that closes the exhibition, Dream House. Each designer filled out a tiny cubic container – a doll’s bedroom – with their particular vision. The backgrounds of the designers are very different, and this is reflected in a certain unevenness. Some designers are on Etsy, others are designing interiors of airplanes. There are illustrators, fashion designers, furniture designers. Some proposals are very good, really charming; some boringly predictable. But at the end of the day, what counts are the contrasting perspectives that will be gathered into a doll’s house designed by multiple contemporary authors. Lots of rooms. And lots of dreams.

Below are some of the proposals of dream homes (Ina K Hyun Shin, Peter Marigold, Katy Christianson, Pearson Lloyd, Mr. Peebles, Dominic Wilcox and Orly Orbach). Also, a 1930’s doll house that can be seen at the V & A. And to start, a photograph taken by Mr. Peebles, one of the illustrators participating in the exhibition, of the show’s invitation opening like a doll house. Naice.

 

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